loading...

بهداشت گر

اگر بخواهيد زخم بستر چيست؟ بياد بگوييم عارضه‌اي جدي است كه در بيش از 80? بيماران مبتلا به فلج يا جراحت، و بيماران مسن ديده مي‌شود

بازدید : 210
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اگر بخواهيد زخم بستر چيست؟ بياد بگوييم عارضه‌اي جدي است كه در بيش از 80? بيماران مبتلا به فلج يا جراحت، و بيماران مسن ديده مي‌شود. اين بيماري باعث بروز آسيب فيزيكي و رواني زيادي در بيمار مي‌شود. علاوه بر اين، بستگان بيمار و كل جامعه نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرند، زيرا درمان زخم بستر بسيار دشوار است و هزينه‌اي گزاف دارد. در اين نوشتار با سايت بازده همراه باشيد تا با درمانهاي خانگي زخم بستر و علت ها و عوامل ايجاد آن آشنا شويد.

احتمالا به اين دليل مشغول خواندن مقاله‌ي حاضر هستيد كه تمايل داريد چگونگي درمان اين مشكل را در خانه ياد بگيريد، اما قبل از آن، بهتر است يك سري اطلاعات اوليه در مورد آن كسب كنيد.

زخم بستر چيست؟

پوست بزرگ‌ترين ارگان بدن است. اين ارگان براي حفاظت از بافت زير جلدي در برابر هوا، آب، مواد خارجي و باكتري‌ها، سخت و با دوام است. پوست ما در برابر آسيب حساس است و توانايي‌هاي شفاي خاصي دارد. با اين حال، پوست حتي با حالت كشساني كه دارد، نمي‌تواند فشار بيش از حد، كشش يا خراش را تحمل كند. فشار مداوم روي پوست، عروق خوني را تنگ مي‌كند. اين عروق مسئوليت تامين مواد مغذي و اكسيژن را به پوست بر عهده دارند. هنگامي كه پوست به مدت طولاني بدون خون است، بافت خواهد مرد، و همين باعث ايجاد زخم بستر مي‌شود. زخم بستر تشك مواج وكتو يك بيماري شايع پوستي است كه برخي از بيماران بايد با آ‌ن دست و پنجه نرم كنند.

به طور خاص‌تر، اين مشكل يكي از عوارض مهمي است كه فرد مبتلا به فلج با آن مواجه مي‌شود. به عنوان مثال، طبق برآوردهاي كارشناسان، حدود يك سوم بيماران مبتلا به آسيب نخاعي كمي پس از آسيب دچار زخم بستر مي‌شوند و حدود 50 تا 80 درصد از بيماران باقي مانده ممكن است اين مشكل را كمي بعد تجربه كنند. از بروز اكثر انواع زخم‌ها مي‌توان پيشگيري كرد اما زخم حتي ممكن است در بيماراني كه به خوبي تحت مراقبت هستند و توسط تجهيزات مناسب پشتيباني مي‌شوند، رخ دهد.

براي درمان اين زخم‌ها، بيمار به زمان، پول و مراقبت‌هاي دقيق نياز دارد. بيماران به دليل زخم بستر، به ويژه زخم ناشي از جراحي، ممكن است مجبور شوند تا يك ماه دراز بكشند. درمان اين اختلال مي‌تواند هزينه‌ي زيادي در بر داشته باشد و باعث شود كه زمان ارزشمندتان را به جاي صرف كردن براي كار، مدرسه يا خانواده از دست بدهيد.

علل شايع بروز زخم بستر چيست؟

1. فشار بيش از حد

زخم بستر اصطلاحي است براي آسيب ديدن يك ناحيه از پوست كه در معرض فشار بيش از حد قرار دارد. به معناي واقعي كلمه، اين عارضه به نوعي آسيب پوست و انواع مختلف بافت زير پوست است. آسيب پوست به علت فشار معمولا روي قسمت‌هايي از بدن رخ مي‌دهد كه در آن استخوان نزديك به سطح پوست است، مانند باسن. اين استخوان از داخل بدن به پوست فشار وارد مي‌كند. اگر در بيرون هم سطح سختي باشد، رگ‌هاي خوني پوست تنگ مي‌شوند.

از آن‌جايي كه سطح گردش خون با فلج نيز كاهش مي‌يابد، اكسيژن حمل‌شده به پوست هم كم مي‌شود و به اين ترتيب قدرت پوست كاهش مي‌يابد. بدن تلاش مي‌كند با فرستادن خون بيش‌تر به آن منطقه مشكل را جبران كند. اين جبران مافات موجب مي‌شود كه پوست فشرده شود، فشار بيش‌تري بر عروق خوني وارد شود و سلامت پوست آسيب ببيند و زخم بستر تشك مواج رزمكس به وجود بيايد.

2- از دست دادن مقدار زيادي كلاژن

بايد بگوييم فلج تنها بخشي از داستان است. فلجِ مربوط به آسيب يا پيامد بيماري‌ها است كه بر دسترسي زيستي پوست تاثير مي‌گذارد. به عنوان مثال، اگر پوست مقدار زيادي كلاژن را كه مسئول تامين انعطاف‌پذيري پوست است، از دست بدهد، ضعيف‌تر مي‌شود و كشساني پوست كاهش مي‌يابد. فرايند پيري هم خطر بروز زخم بستر را افزايش مي‌دهد. افراد مسن نسبت به سايرين بيش‌تر در معرض خطر اين بيماري هستند.

Related image

3- عدم استفاده از عضلات

عدم استفاده از عضلات اطراف برخي از استخوان‌هاي بدن (باسن، پاشنه، آرنج و كشاله‌ي ران) منجر به آتروفي عضلاني مي‌شود و خطر ابتلا به زخم را افزايش مي‌دهد.

4- نيروي ناشي از خراشيده شدن

حركاتي كه بافت پوست را روي يك سطح مي‌كشند، مانند سر خوردن روي يك تخت يا صندلي، مي‌توانند سبب كشيده يا خم شدن رگ‌هاي خوني شوند و به اين ترتيب زخم بستر ايجاد كنند. هنگامي كه پوست روي يك سطح صاف كشيده مي‌شود مي‌تواند خراشيده شود. يك برخورد يا سقوط سنگين مي‌تواند باعث آسيب پوست شود، اما شما نمي‌توانيد بلافاصله آن را مشاهده كنيد. لباس يا اشياء سخت نيز مي‌توانند آسيب وارد كنند و سبب بروز زخم بستر شوند.

5- رطوبت بيش از حد

رطوبت بيش از حد نيز عامل ديگري است كه خطر بروز زخم بستر را افزايش مي‌دهد. اين اختلال معمولا در افرادي كه زياد عرق مي‌كنند و / يا قادر به كنترل ادرار نيستند رخ مي‌دهد.

6- تغذيه‌ي نامناسب

تغذيه‌ي نامناسب نه تنها يك تهديد جدي براي سلامت عمومي فرد است، بلكه باعث مي‌شود كه خطر ابتلا به زخم بستر در فرد مبتلا به فلج بيش‌تر باشد. بدن براي حفظ سلامت پوست، بهبود هر گونه آسيب و مبارزه با هر گونه عفونتي، به مواد مغذي بيش‌تري نياز دارد از جمله پروتئين و ويتامين‌ها. وقتي بدن مواد مغذي كافي ندارد، توانايي ناچيزي براي مقاومت در برابر عوارضي مانند زخم بستر دارد.

7- مشكلات وزن

خطر بروز زخم بستر در افراد داراي اضافه وزن بيش‌تر است. در افراد داراي اضافه وزن، وزن بيش از حد باعث افزايش فشار بدن در مناطق آسيب‌پذير مي‌شود.

8 – عوامل ديگر

عوامل ديگري كه خطر اين مشكل را افزايش مي‌دهند عبارتند از: اوضاع نامناسب سلامتي، كم‌آب شدن بدن، عدم رعايت بهداشت،

علائم شايع زخم بستر چيست؟

زخم بستر بسته به عمق، اندازه و شدت آسيب به لايه‌هاي بافت، به چهار مرحله تقسيم مي‌شود. اين مراحل عبارتند از:

1. مرحله‌ي اول (نشانه‌هاي اوليه)

اغلب زخم‌هاي بستر از يك پوست قرمز رنگ شروع مي‌شوند. بيماران ممكن است در پوست قرمز احساس سفتي و / يا گرمي كنند. در اين مرحله، در صورتي كه فشار وجود نداشته باشد، تغيير ساختار بافتي مي‌تواند رفع شود و پوست به حالت عادي برگردد.

2. مرحله‌ي دوم (ايجاد برآمدگي)

زخم بستر يك برآمدگي ايجاد كرده‌است. اين بدان معناست كه بافت زير پوست در حال از بين رفتن است. اگر فشار در حال افزايش باشد و مراقبت از منطقه‌ي آسيب‌ديده در زمان مناسب صورت نگيرد، زخم بستر مي‌تواند به سرعت به سطح خطرناكي برسد.

3. مرحله‌ي سوم (توسعه زخم)

در اين مرحله، يك حفره يا زخم توسعه مي‌يابد در جايي كه بافت مرده‌است. آسيب بافت به لايه‌ي پايين‌تر پوست مي‌رسد و مي‌تواند به استخوان حمله كند.

4. مرحله‌ي چهارم (آسيب نهايي)

اين يكي بدترين مرحله‌ي زخم بستر است. در اين مرحله آسيب به عضلات و استخوان‌ها نفوذ كرده‌است. مناطق آسيب‌ديده اغلب مرطوب هستند.

چه چيزي خطر پديدار شدن زخم بستر را افزايش مي‌دهد؟

1 – آسيب هاي مزمن مثل فلج و كما

احتمال ابتلا به زخم‌هاي بستر در افرادي كه دچار آسيب‌هاي مزمن مانند فلج، جراحي يا كما هستند، بيش‌تر است زيرا ممكن است تشك مواج اير داكتر مدت زيادي حركت نكنند.

2 – بالا رفتن سن

هنگامي كه سن انسان بالا مي‌رود، پوست او خشك‌تر، شكننده‌تر، و نازك‌تر مي‌شود و در عين حال از حالت كشساني پوست كاسته مي‌شود. افراد مسن سلول‌هاي جديد پوستي را بسيار آهسته توليد مي‌كنند، به همين دليل هم در معرض خطر هستند.

3 – قبضيت روده‌ها

عفونت به علت مواد مدفوع مي‌تواند خطرناك باشد و فرد را به موارد شديد زخم بستر هدايت كند.

4 – سيگار كشيدن

اگر به طور منظم سيگار بكشيد پوست‌تان خشك مي‌شود – يكي از دلايل بروز زخم بستر.

5 – آسيب طناب نخاعي

اگر از آسيب نخاعي رنج مي‌بريد، احتمال بيش‌تري وجود دارد كه به زخم بستر مبتلا شويد زيرا نمي‌توانيد موقعيت خود را تغيير دهيد.

6 – ديابت

بيماري‌هايي مانند ديابت، سرعت بهبودي را كاهش و خطر ابتلا به زخم بستر را افزايش مي‌دهد.

7 – رژيم غذايي نامناسب

كمبود كالري، مايعات، ويتامين‌ها و مواد معدني و پروتئين در رژيم غذايي روزانه مي‌تواند باعث تجزيه‌ي بافت شود.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد؟

وقتي متوجه هر يك از نشانه‌‌هاي اين اختلال شديد، بايد در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد. همان‌طور كه در بالا ذكر شد، اين اختلال بسيار خطرناك و دشوار است. بنابراين تشخيص و درمان زودرس بسيار ضرورت دارد. بيماران ممكن است چند هفته بستري شوند يا در رختخواب بمانند. در شرايط وخيم، بيمار ممكن است تحت عمل جراحي قرار بگيرد.

خب تا بدين جا اطلاعات اوليه را در مورد زخم بستر ياد گرفتيد. در واقع زخم بستر بيش از آن‌چه ما تصور مي‌كنيم، خطرناك است، بنابراين درمان اين مشكل بايد در اسرع وقت انجام شود. وقت آن رسيده كه بهترين داروهاي خانگي طبيعي را براي تسكين زخم بستر را با هم مرور كنيم. در ادامه‌ي نوشتار نيز با ما همراه باشيد!

بهترين روش هاي خانگي درمان زخم بستر

1. زخم را كاملا شستشو دهيد

شما مي‌توانيد زخم را درمان كنيد بدون اين‌كه به عمل جراحي يا مداخله‌ي پزشك نياز داشته باشيد. باكتري سلول‌ها را مي‌كشد و همين منجر به زخم مي‌شود. روند بهبودي آهسته به علت عفونت زياد است. و اين مي‌تواند منجر به نكروز شود. بنابراين اولين كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه زخم را كاملا شستشو دهيم.

روش درمان زخم بستر براي دو مرحله اول بيماري

– از گاز پانسمان استفاده كنيد تا زخم‌ها را به آرامي پاكسازي كنيد و مايعات و چرك را از بين ببريد. اين مرحله بايد انجام شود، زيرا اين مايعات داخل بافت و چرك در روند بهبودي تداخل ايجاد مي‌كند. اين كار را به آرامي انجام دهيد تا زخم بدون اين‌كه آسيبي ببيند تميز شود.

– از محلول فيزيولوژيكي 0.9? براي شستن زخم‌ها به طور كامل استفاده كنيد (ابدا از محلول‌هاي ضد باكتري استفاده نكنيد زيرا مي‌توانند ساير سلول‌هاي طبيعي را از بين ببرند).

– حالا وقت محافظت از زخم است. امروزه شما مي‌توانيد از باند براي محافظت از زخم‌ها استفاده كنيد. پانسمان زخم با فناوري غشاي پلي‌استرآميد توانايي جلوگيري از آب و باكتري‌ها را دارد و زخم را 3 تا 5 برابر سريع‌تر از باندهاي معمولي درمان مي‌كند. هنگام استفاده از يك باند نرمال، برداشتن آن مي‌تواند دردناك باشد و حتي خود، باعث زخم شدن هم مي‌شود. هنگام استفاده از پانسمان زخم، لازم نيست كه آن را حذف كنيد زيرا زيست‌لايه‌ي آن مي‌تواند خود را تجزيه كند. فقط بايد بعد از 4 تا 5 ساعت لايه‌ي جديد را اسپري كنيد. اگر علائم خشكي و بهبودي را مشاهده مي‌كنيد، زخم‌ها به تدريج بهبود خواهند يافت.

– ماساژ نواحي اطراف زخم را فراموش نكنيد زيرا با اين كار گردش خون را در ناحيه‌ي آسيب‌ديده بهبود خواهيد داد. reddit

روش درمان زخم بستر براي دو مرحله آخر بيماري

اين مراحل را مي‌توان زماني انجام داد كه بيمار زخم بستر مرحله‌ي 1 يا 2 را داشته باشد. در دو مرحله‌ي آخر، زماني كه ضايعات عميق و نكروزه وجود دارد، مداخله‌ي جراحي ضروري است. بافت نكروز بايد برداشته شود. و اين امر مستلزم مداخله‌ي پزشك است. پس از انجام اين كار، بايد سلول‌هايي را كه در معرض زحم و عفونت هستند،‌ مورد محافظت قرار دهيد. پانسمان زخم يك راه‌حل موثر براي حفاظت از ناحيه‌ي زخم در برابر تهاجم باكتريايي و تسريع فرايند بهبود زخم است.

ارزيابي دقيق مراحل زخم، اندازه و شرايط پوست دور زخم بايد انجام شود. لطفا وضعيت زخم را هر روز يا دست كم يك بار در هفته بررسي كنيد. اگر وضعيت بيمار بهبود نيافته، درمان بايد به زودي تغيير بيابد. هر گونه عوارض بالقوه‌ كه سلامت بيمار را در معرض خطر قرار داده بايد براي حمايت از روند بهبودي درمان شود.

منبع

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 131
  • بازدید کلی : 3713
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه